sunnuntai 21. lokakuuta 2012

Kemppisen kyydissä Syvärillä


Kartta on kuulunut Kullervo Kemppiselle. Hän on toiminut tähystäjänä TiedusteluLentolaivue 12 Aunuksen ja Syvärin alueella Jatkosodan alkupuolella. Lentolaivue suoritti lentonsa mm.Mantsista sekä Värtsilästä ja myöhemmin hyökkäyksen edettyä Nurmoilasta. Laivue osallistui mallikkaasti mm. Tuuloksen läpimurtohyökkäyksen tykistötulenjohtoon. Kartalle on merkitty siitä puuttuva Syvärin voimalaitos sekä tiedustelureitit joita lennettiin jopa kyllästymiseen saakka, esim. Ojatinlenkki. Lisäksi kartasta löytyy rintamalinja mustalla merkittynä sekä oikaistuna punaisella katkoviivoituksella. Lotinapellon lähettyvillä oleva punainen rasti ympyrän sisällä on nähtävästi ne paljon pelätyt vihollisen IT-aseet.


Sivutaitteessa lukee "Tämän kartan omistaa vänrikki Kullervo Kemppinen 3/8511. (Ja jumalauta ,jos joku tämän varastaa!!!) Luovutettu luutnantti Schulzelle, sitten ystävyydellä. Lopputekstistä ei saa kunnolla selvää. Numerosarja 3/8511 tarkoittaa TLe.Lv.12 kolmatta laivuetta. Laivueen päätoimiset koneet olivat tyypiltään Fokker C.X. "Frans-Kalle" oli puusta ja alumiinista rakennettu konekiväärillä varustettu tiedustelukone jota voitiin myös käyttää syöksypommittajana. Konemalli oli jo vanhentunut Jatkosodan aikana. Berndt Schulze toimi lentäjä samassa lentueessa. Kemppinen on luovuttanut kartan hänelle mahdollisesti keväällä -43 jolloin hänet siirrettiin Lentolaivue 44 tähystäjäksi.


Kemppinen on kirjoittanut myös kirjan aiheesta: FK LENTUE josta seuraavana katkelmia: "Ja niin jatkui tykistön tulen ohjaaminen edelleen. Maalit valittiin kauempaa, ettei vahingossakaan osuttaisi omiin... ...Sitten tuli se riemullinen vahingonlaukaus, itsensä sodan jumalan suuntaama tuliryöppy, joka jätti pysyvät muistot Tuuloksen tykistöammunnasta, ja sen ilmatähysteisestä tulenjohdosta vuosikausiksi nähtäväksi jokaiselle, joka maantietä pitkin Aunusta lähestyi... ...Tummenevalta taivaalta kaikui soinnukas ja pehmeä moottorinkumu, ääni, jonka tienvieren kinoksessa seisovat tähystäjät olisivat tunteneet vaikka nukkuessaan. Jo piirtyi koneen musta siluetti vaaleampaa iltapilveä vasten. Tuhanteen kertaan tuttu kuva: vaakasuora yläsiipi sirona viivana ylinnä, lyhyemmät alatasot, jämerän vankka runko ja kauniisti kohoava sivuperäsimen kaari. Vanha Frans-Kalle siinä huristi sotalennolle. Miehet seurasivat silmillään konetta sen ylittäessä maantien melko matalalta. Näytti vasta ottavan korkeutta. Etelään häipyi, pimeälle, syvänsiniselle iltataivaalle. Kohta lakkasi surinakin kuulumasta. -Ojatin lenkille oli menossa, lausahti Ristola. - Kunpa pysyisivät poissa aseman päältä perille päästyään, etteivät riko konetta, Lietonen murehti kuin itsekseen...


...Vanha Fokker näkyi olevan, selitteli lotan seuralainen tietäväisenä. -Tiedustelukone vain. Yölennolle menossa. Toivottavasti pysyy koossa vielä tuollakin reissulla. Kaikenlaisilla kangaspuilla sitä sotaa käydäänkin.



Lainaukset kirjasta: Kullervo Kemppinen FK-Lentue, Werner Söderström Oy,1959. Sivut:153-154 ja 351-352.


Tätä teksiä kirjoitellessani huomasin lehdistä että Kullervo Kemppinen on nukkunut pois syyskuussa 91-vuotiaana. Osanottoni läheisille. JP



Lotinapelto ja Voimalaitos

Kartta taiteltuna, sopii hyvin lentohaalarin reisitaskuun?

P-36-XXXIII-XXXIV Sama kartta Tilgmanin painamana 1941 suora kopio sotasaaliskartasta ilman suomennoksia.

P-36-V-IV

P-36-XXXV-XXXVI

P-36-XXVIII ja XXIX-XXX

 

2 kommenttia:

  1. Onko noissa Aunuksen kartoissa suomenkielistä nimistöä mukana?

    VastaaPoista
  2. Ei ole näissä versioissa, löytyy varmaan myös suomenkielisillä nimillä!

    VastaaPoista